Ineffektiv ledelse:
En nylig gjennomført undersøkelse konkluderte med at så mange som 40 prosent av medarbeidere opplever sin leder er så dårlig at han eller hun ikke burde være leder.
Samt at 26 prosent av norske ledere bruker mindre enn en tiendedel av sin tid på det som kan betegnes som ledelsesrelaterte oppgaver og at 25 prosent av norsk ledere ikke vet hva de skal gjøre for å lykkes.
Kilde:(Ennova 2015).
Forskning på coaching:
Undersøkelser utført av International Project Management Association (IPMA) har funnet at opplæring av medarbeidere øker produktiviteten med 22%. Hvis opplæringen kombineres med coaching øker produktiviteten med 88%.Forskning på coachende ledelse viser at det er 2-3 ganger mer effektivt med coachende ledelse enn med styrende og instruerende ledelse.
Kilde: Ø.L. Martinsen (professor i organisasjonspsykologi ved BI)
Effekten av god ledelse:
Effekt er lederens påvirkning på én enkelt og på gruppen og på den enkelte og gruppens grad av måloppnåelse. Den direkte effekten vil være den enkeltes eller gruppens oppfatning av og følelser for arbeidet. Dette igjen påvirker deres innsats og kvalitet i jobben. Skulle dette føre til mål-oppnåelse vil det være en indirekte effekt av ledelse. Effekter kan være tillit til leder, motivasjon, innovasjon og forbedringer, opplevelsen av mening med jobben, organisasjonsforpliktelse, autonomi mm.