Hender det du lurer på hvorfor medarbeiderne dine ikke skjønner hva du mener? Sier du noe og så gjør de noe helt annet? Har du tenkt på at det kan ha noe med hvordan du uttrykker deg å gjøre?

For å sikre deg at det de har hørt er det samme som du tror du har sagt, så kan det hende at du bør gjøre det enklere!

Gjøre det enklere handler om å ta seg bryet med å tenke over hva du virkelig sier når du snakker med andre. Hvis du for eksempel at «jeg liker holdningen din» så vil det å gjøre det enklere få deg til å tenke over hva det er som vedkommende sier eller gjør som får deg til å tenke slik. En måte å gjøre dette på er legge til «og det jeg mener med det er…»  

I hvert tilfelle skaffer du deg en mulighet til å få en grundigere samtale for å forsterke det som er positivt eller til å gi støtte for å få gjort de endringene du har nevnt. Bare ved å spørre: hva tenker du? Hva er dine tanker? Hva bør vi gjøre nå?

Husk at det er ikke bare hva du sier, det er hvordan du sier det. Hvis dine intensjoner er positive så vil det vise seg i ditt kroppsspråk, mimikk og stemme.